Ομιλία επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων: Μετεγγραφές φοιτητών και σπουδαστών εσωτερικού (21.10.2004)

1445

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Η κ. Κουντουρά έχει το λόγο.
ΕΛΕΝΗ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ: Αγαπητοί συνάδελφοι, αισθάνομαι πραγματικά μεγάλη χαρά που μου δίνεται η δυνατότητα να μιλήσω για πρώτη φορά από το Βήμα της Βουλής για ένα θέμα εξαιρετικής σημασίας όπως είναι το θέμα της παιδείας, το οποίο μας απασχολεί άμεσα τον τελευταίο καιρό. Τα πάντα ξεκινούν από την παιδεία και δεν εννοώ μόνο την εκπαίδευση, αλλά τη γενικότερη αγωγή και τη συμπεριφορά μας.
Το νομοθετικό πλαίσιο των μετεγγραφών που ισχύει μέχρι σήμερα αποδείχτηκε στην πράξη ανεπαρκές και ασαφές, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα δυσλειτουργίας στο σύνολο των πανεπιστημιακών και τεχνολογικών ιδρυμάτων της χώρας.
Το παρόν, λοιπόν, νομοσχέδιο έρχεται να δώσει λύσεις, λύσεις σε προβλήματα που επί είκοσι χρόνια οι προηγούμενες πολιτικές κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ όχι μόνο δημιούργησαν, αλλά φρόντισαν και να συντηρήσουν.
Ακούστηκαν και διάφορα, όπως ότι η Υπουργός Παιδείας βιάστηκε να νομοθετήσει προωθώντας ένα πρόχειρο νομοσχέδιο και ότι όλες αυτές οι αλλαγές και οι ρυθμίσεις που έγιναν δεν έπρεπε να γίνουν, πράγμα για το οποίο θα μας κατηγορούσατε τελικά, εάν δεν τις υιοθετούσαμε, για έλλειψη δημοκρατικότητας.
Γι’ αυτό, κύριοι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θα πρότεινα, πριν κατακεραυνώσετε το παρόν νομοσχέδιο, να κάνετε πρώτα την αυτοκριτική σας και να αναλάβετε τις ευθύνες σας, οι οποίες είναι πάρα πολλές.
Δυστυχώς, το εκπαιδευτικό μας σύστημα εμφανίζει μία ζοφερή εικόνα. Μπορείτε να το διαπιστώσετε πάρα πολύ απλά από όλα τα στοιχεία του ΟΟΣΑ που έρχονται στο φως της δημοσιότητας.
Αναρωτιέμαι πραγματικά εάν το θέμα των μετεγγραφών θα έπρεπε να μας απασχολεί και εάν θα έπρεπε να το συζητάμε. Είχατε στα χέρια σας τη διακυβέρνηση της χώρας επί είκοσι χρόνια και είχατε την ευκαιρία πραγματικά να δημιουργήσετε ένα εκπαιδευτικό σύστημα εφάμιλλο των εκπαιδευτικών συστημάτων των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών. Όμως, όλα τα μέτρα που λάβατε ή παραλείψατε να λάβετε, έφεραν το εκπαιδευτικό μας σύστημα σε μία από τις χειρότερες θέσεις στον παγκόσμιο χάρτη. Δεν καλύψατε τη φοιτητική μέριμνα, σίτιση, στέγαση, τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής οικογένειας. Σπρώξατε τα παιδιά μας να φύγουν στο εξωτερικό, να σπουδάσουν και τελικά να μένουν εκεί προσφέροντας ως εξαιρετικοί επιστήμονες τις υπηρεσίες τους και όχι στην Ελλάδα.
Δημιουργήσατε ένα σύστημα μοριοδότησης το οποίο απέκλεισε τους πραγματικούς δικαιούχους να πάρουν τις μετεγγραφές. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αναπτυχθούν πελατειακές σχέσεις ανάμεσα σε γονείς, σε φοιτητές και πανεπιστήμια. Κατορθώσατε να δημιουργήσετε ένα πραγματικά εκπληκτικό, πρωτοφανές θέμα για τα εκπαιδευτικά χρονικά. Φοιτητές που πετύχαιναν με τις εισαγωγικές εξετάσεις σ’ ένα πανεπιστημιακό τμήμα και μετά ως δια μαγείας βρισκόντουσαν να σπουδάζουν σ’ ένα άλλο πανεπιστημιακό τμήμα, σε μία άλλη πόλη, το οποίο δεν έχει καμία σχέση με το τμήμα στο οποίο είχε αρχικά πετύχει ο φοιτητής. Αυτά είναι τα συστήματα που δημιουργήσατε και τροφοδοτούσατε επί είκοσι χρόνια. Και είναι πάρα πολύ εύκολο να κάνετε αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση ή να δημιουργείτε εντυπώσεις και σήμερα να έρχεσθε και να μας λέτε για ώριμες, βελτιωτικές προτάσεις που, όμως, είχατε όλο τον καιρό, πραγματικά, να τις προτείνετε και με χαρά θα τις ακούγαμε, γιατί όλο το θέμα το οποίο συζητάμε σήμερα, η Νέα Δημοκρατία ως Αξιωματική Αντιπολίτευση τότε είχε θέσει επανειλημμένως.
Η Κυβέρνηση, λοιπόν, της Νέας Δημοκρατίας, θέλει και δημιουργεί ένα καθαρό τοπίο και λέμε όχι στις αδικίες. Θέλουμε διαφάνεια, δεν φοβόμαστε τίποτα και ο θεσμός των μετεγγραφών δημιουργείται πλέον με τέτοιο τρόπο, ώστε πραγματικά να εξυπηρετεί πάγιες κοινωνικές ανάγκες και πάνω από όλα κατορθώνουμε να κοιτάζουμε στα μάτια τις κοινωνικές ομάδες που έχουν αυτήν την ανάγκη. Προασπίζουμε έτσι τα δικαιώματα όλων και ενδυναμώνουμε το κλίμα της κοινωνικής δικαιοσύνης και ισότητας.
Με το παρόν νομοσχέδιο περί μετεγγραφών ερχόμαστε να φέρουμε λύσεις, με καθαρότητα, να σταματήσουνε οι κοινωνικές ανισότητες και χιλιάδες αδικίες. Φυσικά αναγνωρίζουμε ότι δεν είναι και το μοναδικό πρόβλημα. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε πάρα πολλά ακόμα και θα τα αντιμετωπίσουμε με θάρρος, πλην όμως από κάπου θα πρέπει να ξεκινήσουμε, κάπου θα πρέπει να βάλουμε θεμέλια για όλα αυτά που εσείς όλα αυτά τα χρόνια εθελοτυφλούσατε.
Το παρόν, λοιπόν, νομοσχέδιο, παρ΄ όλο που με έχει καλύψει η εισηγήτριά μας, η κ. Κατερίνα Παπακώστα, έρχεται να βάλει μία τάξη σε όλα αυτά και αναγνωρίζει δικαίωμα μετεγγραφής στα παιδιά των πολύτεκνων οικογενειών, στα παιδιά των θυμάτων της τρομοκρατίας, στις οικογένειες με χαμηλό εισόδημα. Μην ξεχνάτε ότι η σημερινή Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι αυτή που θεώρησε ως πολύτιμη την οικογένεια με τρία παιδιά. Προβλέπει επίσης για πρώτη φορά την απαλλαγή του φοιτητή από τα μαθήματα στα οποία εξετάστηκε επιτυχώς στο πανεπιστήμιο προέλευσης, τους ορφανούς από έναν ή δύο γονείς και φυσικά δικαίωμα ελεύθερης μετεγγραφής για όλους αυτούς που εισάγονται για λόγους υγείας ή αργότερα προσβληθούν από κάποιο σοβαρό νόσημα ή καταστούν ανάπηροι σε ποσοστό 67% κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.
Δικαίωμα μετεγγραφής έχουν και οι φοιτητές ή σπουδαστές με γονείς τυφλούς ή με αναπηρία 67% και άνω και το ίδιο νομοσχέδιο έρχεται να καλύψει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, αυτό που λέμε τα τρία νοικοκυριά, γιατί δεν ξεχάσαμε ούτε θέλουμε να αδιαφορήσουμε για το πόσο δύσκολο είναι για μία οικογένεια που ζει στην Αθήνα και το ένα παιδί σπουδάζει στη Θεσσαλονίκη και το άλλο στην Κρήτη, για παράδειγμα, να διατηρεί τρία σπίτια.
Προβλέπονται επίσης συγκεκριμένες κατηγορίες ασθενειών, των γονέων με ειδικές ανάγκες, τα παιδιά των οποίων δικαιούνται και αυτά ελεύθερη μετεγγραφή. Και φυσικά το παρόν θέτει και συγκεκριμένες κυρώσεις για όσους υποπέσουν σε παραπτώματα και προσπαθήσουν να υποβάλουν ψευδείς δηλώσεις.
Σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να παρακαλέσω την Υπουργό και να ευχαριστήσω και τον Υφυπουργό, που μας έχει ακούσει με τόση αγάπη και κατανόηση, να λάβουν υπόψη τους και το θέμα της μητρότητας όσον αφορά στις σπουδές και τις μετεγγραφές, της ανύπανδρης ή μη, μητέρας. Να έχει και αυτή ελεύθερη μετεγγραφή, ώστε να βρίσκεται κοντά στην οικογένεια της και να μπορεί παράλληλα να έχει το αναφαίρετο δικαίωμα στη μόρφωση.
Δίνουμε επίσης μ’ αυτό το νομοσχέδιο διευκρινίσεις για ένα πολύ σημαντικό θέμα εκτός των μετεγγραφών, όπως τα εναλλακτικά προσόντα για την εξέλιξη στη βαθμίδα του πρωτοβάθμιου καθηγητή.
Επιθυμούμε, λοιπόν, μία παιδεία δίκαιη για όλους. Αρχίζουμε ουσιαστικό εθνικό διάλογο για ένα σύστημα παιδείας μακράς πνοής. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι η αρχή και είναι η αρχή μιας σειράς νομοσχεδίων που θα επιτρέψουν στη νεολαία μας να λάβει επιτέλους το εκπαιδευτικό σύστημα που της αξίζει.
Θα κλείσω, κύριοι συνάδελφοι, αυτές τις επισημάνσεις δηλώνοντας την αγανάκτησή μου για την κατάσταση που αντιμετωπίσαμε από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση αυτής της χώρας: να επικαλείστε συνέχεια την αδυναμία της Κυβέρνησης για το ένα ή το άλλο, προκειμένου να καλύψετε τις δικές σας αποτυχίες. Φυσικά θα ήθελα να συγχαρώ την Υπουργό Παιδείας, κ. Μαριέττα Γιαννάκου, που με τόλμη πήρε τα ηνία στα χέρια της κι έδωσε αποφασιστικές και άμεσες λύσεις. Για όλους αυτούς τους λόγους υπερψηφίζω το παρόν νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κυρία Κουντουρά.