Ομιλία επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού για την βιώσιμη ανάπτυξη και κοινωνική αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων (17.05.2005)

391

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος):Το λόγο έχει η συνάδελφος κ. Έλενα Κουντουρά.
ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η χώρα μας το καλοκαίρι του 2004 διοργάνωσε με απόλυτη επιτυχία τους ασφαλέστερους και τους πιο πετυχημένους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες. Καταφέραμε, παρά τις διεθνείς αμφισβητήσεις, να επικεντρώσουμε το παγκόσμιο ενδιαφέρον και να προβάλουμε την Ελλάδα, την ιστορία μας και την πολιτιστική μας παράδοση.
Αυτό οφείλεται στην κοινή προσπάθεια όλων των Ελλήνων, εθελοντών και μη, που εργάστηκαν τόσο για την προετοιμασία όσο και για τη διεξαγωγή των Αγώνων, ώστε να έχουμε σήμερα στα χέρια μας μια σημαντική κληρονομιά, μια υλική και άυλη παρακαταθήκη που πρέπει να αξιοποιήσουμε.
Έτσι, λοιπόν, σήμερα συζητάμε το νομοσχέδιο που κατατέθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού «περί της βιώσιμης ανάπτυξης και κοινωνικής αξιοποίησης των ολυμπιακών εγκαταστάσεων», το οποίο έχει αναπτυξιακό, οραματικό και αποτελεσματικό χαρακτήρα.
Με αυτήν την ευκαιρία θέλω να συγχαρώ την Υπουργό γι’ αυτό το εξαιρετικό νομοσχέδιο που όταν ήλθε στην Επιτροπή των Μορφωτικών Υποθέσεων ακόμα και η Αξιωματική Αντιπολίτευση συμφώνησε ότι είναι ένα καλογραμμένο και προσεγμένο νομοσχέδιο. Εγώ, λοιπόν, θα συμπληρώσω ότι είναι ολοκληρωμένο και ουσιαστικό για την αξιοποίηση των ολυμπιακών ακινήτων.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Β΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΛΑΣ)
Κυρίες και κύριοι, αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας λίγους μήνες πριν την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων και μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τα ολυμπιακά έργα που κάποια από αυτά ήταν προβληματικά, αλλά και ελλιπή. Με την παραλαβή των έργων, δυστυχώς, δεν υπήρχε ούτε μια μελέτη για τη μετέπειτα αξιοποίησή τους. Το μόνο που βρέθηκε ήταν ένα κείμενο οκτώ σελίδων το οποίο ήταν πρόχειρο, κατετέθη το Δεκέμβριο του 2003 μόλις τέσσερις μήνες πριν τις εκλογές της 7ης Μαρτίου.
Επίσης, θέλω να επισημάνω ότι η εταιρεία «Ολυμπιακά Ακίνητα», ενώ είχε δημιουργηθεί το 2002, δεν είχε ούτε γραφεία, ούτε υπαλλήλους παρά μόνο έναν πρόεδρο και κάποιες τυπικές συνεδριάσεις. Και ξαφνικά η εταιρεία έξι μέρες μόλις πριν τις βουλευτικές εκλογές ξεκίνησε τις προσλήψεις των υπαλλήλων. Μπορείτε να κρίνετε, λοιπόν.
Με λύπη μου θα αναφέρω ότι δεν υπήρξε καμιά μέριμνα και κανένας σχεδιασμός για το μέλλον της κληρονομιάς που μας άφησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες και όπως πολύ σωστά είπε κάποια συνάδελφος στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων οι χωροθετήσεις άλλαζαν με τέτοια ταχύτητα που φυσικά πώς να έχουν γνώση για τη μετέπειτα αξιοποίηση;
Για το λόγο αυτό ερχόμαστε σήμερα με το παρόν σχέδιο νόμου να καλύψουμε το κενό αυτό και να αξιοποιήσουμε την ολυμπιακή παρακαταθήκη λαμβάνοντας το μέγιστο όφελος με το μικρότερο δυνατό κόστος και πάντα μέσα από αξιοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες. Ο σκοπός μας είναι ένας: Να μη μείνει τίποτα αναξιοποίητο.
Το σχέδιο νόμου, όπως σας είπα, έχει χαρακτήρα αναπτυξιακό. Καθορίζει με σαφήνεια το ρόλο του κράτους, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των ιδιωτών. Και εδώ θα ήθελα να πω ως απάντηση στην κ. Ξηροτύρη ότι δεν μπορεί να αξιοποιηθούν όλα αυτά μόνο από το δημόσιο. Δεν μπορεί οι Έλληνες φορολογούμενοι να είναι αυτοί που πάλι θα βρουν τους πόρους, αλλά αυτό θα γίνει μέσα από ιδιώτες, μέσα από επιχειρηματικότητα για να μπορέσουμε να έχουμε το τρίπτυχο «ανάπτυξη – θέσεις εργασίας – ποιότητα ζωής».
Το νομοσχέδιο, λοιπόν, ρυθμίζει τα θέματα αδειοδότησης των ολυμπιακών εγκαταστάσεων, δίνει λύσεις σε ουσιαστικά προβλήματα γραφειοκρατίας, ορίζει τις χρήσεις, χωροθετεί λειτουργίες σε κάθε ολυμπιακή εγκατάσταση ξεχωριστά. Προβλέπει την οργάνωση και λειτουργία της Γενικής Γραμματείας Ολυμπιακής Αξιοποίησης που διαδέχεται τη Γενική Γραμματεία Ολυμπιακών Αγώνων και ξεκαθαρίζει νομοθετικά θέματα.
Εδώ πάλι θέλω να πω ότι το 100% ανήκει στο δημόσιο. Το διοικητικό συμβούλιο διορίζεται από το δημόσιο και φυσικά απαγορεύεται και η μεταβίβαση των ακινήτων από το νόμο. Καθιερώνεται η ξεκάθαρη διαδικασία έκδοσης άδειας-λειτουργίας των ολυμπιακών εγκαταστάσεων ως ενιαίων πολιτιστικών, εμπορικών και ψυχαγωγικών υποδομών, η οποία επιτρέπει την ορθολογική αξιοποίηση και τη χρήση τους μέσα σε συγκεκριμένες προθεσμίες για την έκδοση.
Παράλληλα, τίθενται ξεκάθαροι κανόνες για τους επενδυτές και τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν, ενώ θεσμοθετούνται και κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβάσεων των όρων άδειας, ίδρυσης και λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι για κάθε μία εγκατάσταση καθορίζονται συγκεκριμένες δραστηριότητες που επιτρέπουν τη διεξαγωγή τόσο αθλητικών όσο και πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο είναι καινοτόμο, είναι πρωτότυπο και συμβάλλει, ουσιαστικά, στην ποιοτική αναβάθμιση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων που αποτελούν κοινωνικό αγαθό. Επιτρέπονται νέες λειτουργίες και χρήσεις όπως τα εμπορικά καταστήματα, οι χώροι εστίασης κοινού, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, γραφεία, ιατρεία, χώροι αναψυχής και διασκέδασης, διοργάνωση εκθέσεων, θεματικά πάρκα, χώροι συνάθροισης κοινού, ακαδημίες εφαρμοσμένων τεχνών και είναι χρήσεις απαραίτητες και αναγκαίες τόσο για την περιφέρεια όσο και για το Λεκανοπέδιο.
Παρά, λοιπόν, την καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα της ολυμπιακής προετοιμασίας και την υπέρβαση κατά το διπλάσιο και τριπλάσιο των αρχικών προϋπολογισμών για την κατασκευή των ολυμπιακών έργων από λανθασμένους χειρισμούς και κακοδιαχείριση της σημερινής Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, η Κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή, που δεν ξεχνά ότι τα ολυμπιακά έργα έγιναν με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου, κατάφερε με σωστό προγραμματισμό και συντονισμό να μπορούμε σήμερα να μιλάμε για ολυμπιακό κεκτημένο που δημιούργησε μία υπεραξία, την οποία το παρόν σχέδιο νόμου έρχεται σήμερα να αξιοποιήσει.
Διαμορφώνουμε τους όρους για την άριστη και οικονομικά αποδοτικότερη μεταολυμπιακή χρήση των εγκαταστάσεων με στρατηγικό σχεδιασμό και με τη συνεργασία του κράτους και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Δίνεται ισχυρή ώθηση για την ανάπτυξη του αθλητισμού σε υγιείς βάσεις, ενώ παράλληλα θα προκύψουν οφέλη για την οικονομία μας.
Έχουμε τονίσει επανειλημμένως την προτεραιότητά μας για την ανάπτυξη της περιφέρειας, γεγονός που πραγματοποιείται μέσα από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Θέλω, επίσης, να τονίσω ότι τα σχέδια που το συνοδεύουν έχουν κατατεθεί συνοδευόμενα από ακριβή τοπογραφικά διαγράμματα και περιβαλλοντικές μελέτες για το σύνολο των χρήσεων όλων των ολυμπιακών εγκαταστάσεων.
Αξιοποιούμε, λοιπόν, όλη τη μεταολυμπιακή ευκαιρία, ώστε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη σε κάθε τομέα, τώρα που η αυλαία των Ολυμπιακών Αγώνων έχει πλέον πέσει, αλλά έχει αφήσει σ’ ολόκληρο τον κόσμο τις καλύτερες εντυπώσεις.
Όλοι οι Έλληνες, λοιπόν, έχουμε ένα κοινό όραμα για την ανάπτυξη της πατρίδας μας και όταν ενώνουμε τις δυνάμεις μας και συντονίζουμε τις προσπάθειές μας επιτυγχάνουμε πράγματα που ακόμα και οι ίδιοι θεωρούσαμε ακατόρθωτα.
Έχουμε χρέος, λοιπόν, να αξιοποιήσουμε τη σπουδαία κληρονομιά των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων, να αποδείξουμε ότι το καλοκαίρι του 2004 δεν ήταν μία παρένθεση, αλλά η αφετηρία για να πάμε πιο ψηλά.
Θα ήθελα να κλείσω επαναλαμβάνοντας τα λόγια του Πρωθυπουργού μας, του Κώστα Καραμανλή, ο οποίος τόνισε στην ομιλία του για το Ευρωπαϊκό Σύνταγμα ότι όραμά μας είναι η Ελλάδα της ειρήνης και της σταθερότητας, της ανάπτυξης και της προόδου. Εργαζόμαστε για μία δυναμική Ελλάδα στην καρδιά της Ευρώπης, μία Ελλάδα με ισχυρούς πολίτες, με ασφάλεια και καλύτερη ζωή για όλους.
Με αυτές τις λίγες σκέψεις, υπερψηφίζω το παρόν νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε την κ. Κουντουρά.