Ομιλία για το Σχέδιο Νόμου για την Αξιολόγηση (27/03/2013)

455

 

Αξιότιμε πρόεδρε, αξιότιμοι συνάδελφοι

Σε ότι αφορά το πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου και ειδικά στο πώς θα διοικείται αυτή η καινούργια Αρχή, συνεχώς εμπλέκετε την παρουσία και τη συμμετοχή στελεχών και παραγόντων από την αλλοδαπή.
Μιλώντας για τον προέδρο και τα μέλη της Αρχής, ζητάτε να φέρουν μακρά και αποδεδειγμένη εμπειρία πάνω στο θέμα της αξιολόγησης. Αλλά το λογικό ερώτημα που προκύπτει, είναι το εξής: Που θα βρείτε τέτοια στελέχη, από μία χώρα στην οποία δεν υφίσταται οργανωμένη αξιολόγηση; Άρα; Θα τους φέρετε από το εξωτερικό; Η απάντηση είναι ότι πιθανώς ναι. Το κάνετε μάλιστα ξεκάθαρο στην περίπτωση του πανεπιστημιακού καθηγητή ο οποίος θα συμμετέχει στη διοίκηση. Ξένοι μπορεί να είναι επίσης και οι άνθρωποι οι οποίοι θα κρίνουν με ποιους θα στελεχωθεί το διοικητικό συμβούλιο. Ξένοι μπορεί να είναι –τέλος- και κάποιοι οι οποίοι θα είναι καταγγεγραμμένοι στο μητρώο εμπειρογνωμόνων.
Τι επιχειρείται αλήθεια εδώ; Να τεθεί η Αξιολόγηση σε δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια υπό το βλέμμα και το καθεστώς μίας διορισμένης Επιτροπείας, με τη συμμετοχή ξένων; Σίγουρα, είναι ευπρόσδεκτη η εισαγωγή τεχνογνωσίας, ειδικά σε θέματα στα οποία δε διαθέτουμε εμπειρία, αλλά όχι από ανθρώπους που δεν διαθέτουν εικόνα γύρω από τις ιδιαιτερότητες και τα ελλείμματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ή που δεν είναι εξοικειωμένοι με την κουλτούρα της Ελληνικής Εκπαίδευσης. Και μην σπεύσει κανείς να προδικάσει ότι συνίσταται από αρνητικά κυρίως στοιχεία αυτή η κουλτούρα…
Για να πάω τη συζήτηση ένα βήμα παραπέρα, δεν είναι καθόλου υπερβολή να πεί κανείς ότι αν όντως υπάρξει η επιβολή μίας Επιτροπείας πάνω στην Αξιολόγηση, μπορεί να έχουμε ως αποτέλεσμα (για να μην πούμε ζητούμενο) την προώθηση περικοπών στη χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης. Δηλαδή, με άλλα λόγια, να επιβληθεί Μνημόνιο και στη χρηματοδότηση δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων. Και εδώ, κύριες και κύριοι συνάδελφοι, μπορεί κανείς να συμμεριστεί τον προβληματισμό που εξέφεραν κάποιοι συνάδελφοι στην αρμόδια Επιτροπή, ότι σε πλούσιες γειτονιές, όπου ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων έχει τον τρόπο να πιέζει για την εξασφάλιση μίας υψηλής στάθμης προϋποθέσεων ως προς το εκπαιδευτικό προσωπικό και την υλικοτεχνική υποδομή, ενδεχομένως θα έχουμε υψηλή αξιολόγηση και αντιστοίχως, την ανάλογη χρηματοδότηση, ενώ για τα σχολεία των φτωχών γειτονιών θα ανοίξουμε ένα νέο Καιάδα ανισοτήτων.

Σε ότι αφορά τα οικονομικά, που υπάγονται στο δεύτερο άρθρο…
Θα μου επιτρέψετε να παρατηρήσω ότι τα κόστη και οι αμοιβές που έχετε υπολογίσει, είναι αντιστρόφως ανάλογα σε σχέση με την ζοφερή οικονομική κατάσταση που βιώνει ο μέσος Έλληνας εργαζόμενος ή πολίτης.
Βλέπουμε για παράδειγμα να διατίθεται για την Αρχή συνολικά το ποσό του 1,5 εκατομμυρίου ευρώ ετήσια δαπάνη. Διερωτάται κάποιος δικαιολογημένα: είναι λογικό ένα τέτοιο πλαφόν, για μία Αρχή που θα στεγάζεται σε κάποιο δημόσιο κτήριο και μπορεί να στελεχώνεται από επιστημονικό και διοικητικό δυναμικό που θα προέρχεται με απόσπαση, ή διάθεση από το Δημόσιο Τομέα;
Επίσης, βλέπουμε να υπολογίζεται αμοιβή για τον πρόεδρο 5.200 ευρώ μηνιαία, δηλαδή σύνολο 62.400 ευρώ το χρόνο και για το διευθυντή 3.158 ευρώ μηνιαία, δηλαδή σύνολο 37.900 ευρώ το χρόνο. Για καθέναν από τους 25 επιστημονικούς συνεργάτες, προβλέπεται αμοιβή 2.766 ευρώ μηνιαία, με ετήσιο σύνολο για όλους 830.000 ευρώ.
Μιλάμε δηλαδή για αμοιβές όχι μόνο παχυλές, αλλά με τα σημερινά δεδομένα, βασιλικές. Ποια είναι τα σημερινά δεδομένα;
– Οι άνεργοι, σε πραγματικούς υπολογισμούς, υπερβαίνουν το 1,5 εκατομμύριο.
– Υπάρχει άλλο 1 εκατομμύριο συμπολίτες μας που είναι μισθωτοί του Ιδιωτικού Τομέα, αλλά σύμφωνα με την Επιθεώρηση Εργασίας είναι πίσω στη μισθοδοσία τους 3 με 15 μήνες και τα λεφτά που παίρνουν είναι υπό τη μορφή έναντι, ανάμεσα στα 100 με 300 ευρώ. Μιλάμε για χαρτζηλίκι δηλαδή, όχι μισθό.
– Υπάρχουν εκτοντάδες χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν έχουν πια πελάτες και δουλειά, ή κόβουν τιμολόγιο λαμβάνοντας μεταχρονολογημένη επιταγή, πληρώνουν ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος και μετά, τους βγαίνει και η επιταγή διαμαρτυρημένη.
– Την ίδια ώρα που συμβαίνουν όλα αυτά, ο κατώτατος μισθός είναι στα 586 ευρώ και πολλοί επίσημοι, όπως ο προσφάτως παραιτηθείς γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών κ. Μέργος, η Ευρωπαία Επίτροπος κ. Δαμανάκη, ο κ. Ο’Κόννορ ως εκπρόσωπος του Ευρωπαίου Επίτροπου για τη Νομισματική Και Οικονομική Πολιτική κ. Ρεν, μιλούν για ακόμη χαμηλότερες αμοιβές, λόγω μίας υποτιθέμενης «ανταγωνιστικότητας». Πράγμα που επικύρωσε τρόπον τινά και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Βενιζέλος παρουσιάζοντας ένα σχέδιο υποστηριζόμενων νέων θέσεων εργασίας, όπου εκεί ο μισθός υπολογίζεται περίπου στα 430 ευρώ.
Και βλέπουμε εδώ αγαπητοί συνάδελφοι να φέρνετε μία καινούργια Αρχή με μισθούς των 5.200, 3.158 και 2,766 ευρώ μηνιαία; Είναι πρόκληση και υπερβολή αυτό, ναι ή όχι; Η απάντηση, είναι αυτονόητη.

Θα προβώ και σε δύο-τρεις ακόμη σύντομες επισημάνσεις σχετικά με το νόμο.
Πρώτον, παρουσιάζεται ως συγκεκριμένη η διάρκεια της Αξιολόγησης, αλλά παρακάτω γίνεται λόγος για αναθεώρηση ανά πάσα στιγμή. Αυτό συνιστά αντίφαση.
Δεύτερον, εμπλέκετε στην αξιολόγηση γονείς και παιδιά. Ποιο είναι το μέτρο ή το κριτήριο όμως για έναν γονιό; Άλλος μπορεί να θέλει τον εκπαιδευτικό να μοιράζει βαθμούς και να ‘ναι χαλαρός, ενώ άλλος να θέλει να είναι κατά το κοινώς λεγόμενο σφιχτά τα λουριά.
Τρίτον, η Αξιολόγηση πρέπει να έχει το χαρακτήρα παροχής ουσιαστικών κινήτρων στους εκπαιδευτικούς για συνεχή βελτίωση και όχι να διαπνέεται από πνεύμα τιμωρίας και ξεκαθαρίσματος της ήρας από το στάρι. Και φυσικά, πρέπει να υπάρξει η σωστή στάθμη στις ισορροπίες και στην ισχύ των αρμοδιοτήτων περί την Αξιολόγηση, καθώς υπάρχει κίνδυνος ο εκπαιδευτικός προϊστάμενος να καταστεί δυνάστης και το προσωπικό, οι υποτακτικοί του.

Οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ πιστεύουμε στην αξιολόγηση, διότι είναι βασική αρχή στην Ιδρυτική μας Διακήρυξη η Αξιοκρατία. Θέλουμε επίσης μία αξιολόγηση, που θα προσφέρει κίνητρα αναβάθμισης όλων των σχολείων ανεξαιρέτως. Αλλά ο νόμος που μας φέρνετε παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα και αντιφάσεις, τόσο ως προς το πνεύμα του, όσο και ως προς την περιγραφόμενη εφαρμογή του και για τους λόγους αυτούς, θα τον καταψηφίσω.