Ομιλία στην επί των Αρθρων συζήτηση για το νομοσχέδιο διαδικασιών για την ενίσχυση της Τουριστικής Επιχειρηματικότητας, αναδιάρθρωση του ΕΟΤ και λοιπές διατάξεις (31/7/2013)

622

«Το σχέδιο νόμου για τον τουρισμό που συζητούμε σήμερα επί των άρθρων, όπως είπαμε και χθες, δεν έχει όραμα, δεν είναι ισορροπημένο, δεν είναι αναπτυξιακό, δεν έχει μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική.
Χωρίζεται σε τρία μέρη: Πρώτον, ρυθμίσεις που αντικαθιστούν ή συμπληρώνουν παλαιότερες νομοθετικές διατάξεις, που σε καμία περίπτωση όμως δεν ανταποκρίνονται στις παρούσες ανάγκες και απαιτήσεις, προκειμένου να αποτελέσει ο τουρισμός αιχμή του δόρατος στη συνολική προσπάθεια για ανάπτυξη.
Δεύτερον, πριμοδοτούνται μεγάλες επιχειρήσεις, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι περιβαλλοντικές μελέτες, οι ανάγκες προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, ενώ υποβαθμίζονται οι μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις.
Τρίτον, αποδυναμώνεται και απαξιώνεται ο ΕΟΤ.

Στα άρθρα 1 με 13 παρατηρούμε ότι δεν προστατεύεται η συνολική εικόνα και ο χαρακτήρας της τοπικής παραδοσιακής φιλοξενίας, αλλά ούτε και δίνεται η δυνατότητα να περνάει το τουριστικό εισόδημα στις τοπικές οικονομίες, στις τοπικές επιχειρήσεις και στην τοπική απασχόληση.
Με το νόμο αυτό καθίσταται δυνατό να υπάρχουν μέσα σε ένα χώρο ενός οργανωμένου τουριστικού υποδοχέα, ιστορικοί, αρχαιολογικοί χώροι, καθώς και δασικές εκτάσεις τις οποίες μπορεί να εκμεταλλεύεται, όπως παραδείγματος χάριν, ο ναός της Αρτέμιδος στη Λήμνο, που έχει ενσωματωθεί σε μεγάλη ξενοδοχειακή εγκατάσταση καθώς και η Σάνη Χαλκιδικής, όπου το κάστρο έχει επίσης ενσωματωθεί σε ξενοδοχειακό συγκρότημα.
Δεν λαμβάνεται δέσμευση ούτε τίθεται ασφαλιστική δικλείδα ακόμα και για περιοχές Natura. Υπάρχει μία αόριστη αναφορά για μελέτη συμβατότητας και παραπομπής σε παλαιότερη νομοθεσία.
Στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα παραχωρείτε μαρίνες, γήπεδα γκολφ, συνεδριακά κέντρα, ιαματικά λουτρά, spa, καταδυτικά κέντρα, άμετρη δυνατότητα διάνοιξης δρόμων ακόμα και εντός δασών και ό,τι άλλο θέλουν. Επίσης, δίνετε τη δυνατότητα για εκμίσθωση ή πώληση κατοικίας εντός των ξενοδοχείων. Έτσι απαξιώνεται, όμως, τελείως η τουριστική υποδομή, νοθεύεται η χρήση της, γίνεται αθέμιτη εκμετάλλευση προνομίων -όπως και οι επιδοτήσεις και οι τακτοποιήσεις αυθαιρεσιών- κι έτσι καλλιεργείται και αθέμιτος ανταγωνισμός σε σχέση με τα ιδιόκτητα ακίνητα που διατίθενται προς πώληση ή ενοικίαση.
Ασάφειες αφήνονται και ως προς τα δικαιώματα που δίνετε αναφορικά με τη λειτουργική ενοποίηση των ΠΟΤΑ, όπου επιτρέπετε τεχνικές παρεμβάσεις πάνω σε φυσικά εμπόδια, πλήθος προνομίων και παρεμβάσεων, καθώς και ξενοδοχειακές, βοηθητικές κατασκευές πάνω στις παραλίες, λίγα βήματα από εκεί που «σκάει» το κύμα.
Στην αρμόδια Επιτροπή που συζητήθηκε το νομοσχέδιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο εξέφρασε σαφείς αντιρρήσεις. Ο κ. Πρίτζης μίλησε ξεκάθαρα για εκπτώσεις στη χωροταξική και στη περιβαλλοντική πολιτική της χώρας. Έδωσε, επίσης, έμφαση στο να καταγγείλει εναρμονισμένες πρακτικές και αθέμιτο ανταγωνισμό σε ό,τι αφορά –όπως είπαμε πιο πριν- την πώληση ξενοδοχειακών χώρων ως κατοικία, αφού πρώτα ο πωλητής έχει επικαρπωθεί όλα τα προνόμια για να χτίσει ένα ξενοδοχείο.
Επίσης, λαμβάνουμε διαμαρτυρίες από ενώσεις και οργανισμούς, όπως από την Πανελλήνια Ένωση Δασολόγων. Εδώ, θέλω να καταθέσω στα Πρακτικά τις αντιρρήσεις τους (σημείωση: γίνεται κατάθεση επιστολής ΠΕΔΔΥ, Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων, Δημοσίων Υπαλλήλων, για το Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής).
Είναι όλοι αυτοί συνεννοημένοι; Φυσικά και όχι. Σας θυμίζω ότι τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου λένε ότι πολλοί Ευρωπαίοι, Αμερικάνοι, Ασιάτες και Ρώσοι έρχονται στην πατρίδα μας, γιατί ακριβώς θέλουν να απολαύσουν τη φύση και τον πολιτισμό. Ας τα προστατεύσουμε, λοιπόν, αυτά με κάθε δύναμη.
Σε σχέση με τα νησιά, μας είπε χθες η Υπουργός ότι δεν έχουν λάβει επιστολές αντιρρήσεων από τους δημάρχους των νησιωτών. Θα καταθέσω, λοιπόν, στα Πρακτικά τα συγκεκριμένα έγγραφα, που δείχνουν ότι οι δήμαρχοι είναι πάρα πολλοί -στο σύνολο περίπου είκοσι πέντε- και είναι από τη Μύκονο, τη Λήμνο, τη Θάσο, την Ικαρία, τη Μήλο, τη Σύρο κ.λπ. (σημείωση: γίνεται κατάθεση επιστολής των δημάρχων για το αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής).  Σε σχέση με τα νησιά δεν φαίνεται να έχει γίνει μία σοβαρή μελέτη γι’ αυτό και διαμαρτύρονται ως προς τη φέρουσα ικανότητά τους για το πόσο βαριές ή πόσο πολλές είναι οι τουριστικές επενδύσεις που μπορούν να σηκώσουν.
Σε άλλο σημείο λέτε ότι θα μετατρέψετε υποβαθμισμένα ξενοδοχεία του κέντρου σε ξενοδοχεία για νεαρούς επισκέπτες, τα λεγόμενα youth hostels. Αυτό, επειδή είμαι Βουλευτής της Α΄ Αθήνας, θα ήταν μεγάλη μου χαρά να το δω, όμως, ποιο είναι το σχέδιο σας; Πώς θα καθαρίσετε το κέντρο από την εγκληματικότητα, από εμπόρους ναρκωτικών, κλέφτες, ληστές και από τους εκατοντάδες χιλιάδες παράνομους μετανάστες, όταν μέχρι σήμερα δεν έχετε καταφέρει τίποτα, αφού φυσικά δεσμεύεστε από τη μνημονιακή σας πολιτική;

Πάμε τώρα στα επίμαχα άρθρα για τον ΕΟΤ: Στο άρθρο 14, δημιουργείται εντός του Υπουργείου υπηρεσία για τις αδειοδοτήσεις καταλυμάτων, αφαιρώντας κατά μεγάλο μέρος αυτήν την αρμοδιότητα από τον ΕΟΤ. «Σπάτε» τις αδειοδοτήσεις σε δύο κομμάτια, κρατάτε τις μεγάλες μονάδες άνω των τριακοσίων κλινών στο Υπουργείο και αφήνετε τις μικρές μονάδες στον ΕΟΤ. Για ποιο λόγο το κάνετε αυτό; Επειδή θεωρείτε μόνο τα μεγάλα ξενοδοχεία πρωτεύουσας σημασίας και τις μικρότερες μονάδες, που αποτελούν πνεύμονα για τον τουρισμό και την οικονομία, ελάσσονος σημασίας; Διότι εάν δεν ισχύει αυτό, τότε απλά επιχειρείτε να θέσετε υπό τον άμεσο έλεγχο του Υπουργείου τα λεγόμενα ξενοδοχειακά φιλέτα, τα οποία ελέγχονται από μεγάλα συμφέροντα.
Επιπλέον, με το προηγούμενο καθεστώς ο ΕΟΤ είχε ευθύνη για τις άδειες, αλλά υπόκειτο στον έλεγχο του Υπουργείου ως προϊστάμενης αρχής. Ρωτώ ξανά: Σε αυτές τις περιπτώσεις το Υπουργείο τι θα είναι; Ελέγχον και συνάμα ελεγχόμενο; Δεν τίθεται θέμα ηθικό και πολιτικό;
Στα άρθρα 15 και 16 αποφασίζεται η καθιέρωση τουριστικών ακολούθων εκεί που δεν υπάρχουν γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ. Ποια είναι η ανάγκη πρόσληψης επιτόπιων τουριστικών ακολούθων, από τη στιγμή που υπάρχουν ικανά, έμπειρα, γλωσσομαθή στελέχη από το Υπουργείο και τον ΕΟΤ; Κάποια στελέχη είναι μάλιστα απόφοιτοι της Ανώτατης Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και ασχολούνται με αλλότρια καθήκοντα. Σας προτείνουμε να μην κάνετε προσλήψεις εκτάκτων ακολούθων, αλλά να βρεθεί λύση εκ των ενόντων, με μία σωστή αξιολόγηση και αξιοποίηση του υπάρχοντος στελεχιακού δυναμικού.
Σε σχέση τώρα με την κατάργηση γραφείων εξωτερικού, βλέπουμε πράγματα ακατανόητα. Φτιάχνετε γραφείο ΕΟΤ στη Βραζιλία. Έχετε μελετήσει την αγορά; Υπάρχουν αεροπορικές συνδέσεις; Καθιερώνετε ένα γραφείο για τα δυτικά Βαλκάνια, στο Βελιγράδι, κι ένα για τα ανατολικά, στο Βουκουρέστι. Είναι αναγκαία και τα δύο μαζί; Δεν γίνεται να υπάρχει ένα ενιαίο, από τη στιγμή μάλιστα που υπάρχει ήδη σταθερό ρεύμα επισκεπτών;
Και το πιο τραβηγμένο παράδειγμα απ’ όλα είναι αυτό που αναφέρεται στο Βέλγιο, στο Λουξεμβούργο και στις Κάτω Χώρες. Όπως είναι γνωστό, το Βέλγιο είναι το κέντρο της Ευρώπης, κέντρο της BE.NE.LUX., βρίσκεται δίπλα σε Γαλλία, Γερμανία, είναι εμπεδωμένη κι επίσημη η πολυγλωσσία και φιλοξενεί τριάντα πέντε χιλιάδες συμπατριώτες μας. Εκεί φιλοξενούνται, επίσης, γραφεία μεγάλου αριθμού τουριστικών οργανισμών.
Τι κάνετε, λοιπόν, εσείς; Καταργείτε το γραφείο στις Βρυξέλλες, που στεγαζόταν δωρεάν σε εκατόν εβδομήντα τετραγωνικά στην ελληνική πρεσβεία, χωρίς ενοίκια, πάγια, έξοδα, φόρους, δασμούς -γιατί έχουμε εξασφαλίσει διπλωματική απαλλαγή- και κρατάτε το γραφείο στο Άμστερνταμ που κοστίζει μόνο το ενοίκιό του 4.000 ευρώ το μήνα, σε μία πόλη όπου ακριβώς λόγω των ακριβών ενοικίων την έχουν εγκαταλείψει ακόμα και οι Ολλανδοί tour operators κι έχουν εγκατασταθεί σε διπλανά κράτη. Ακόμα και οι Τούρκοι ή οι Ισπανοί, δεν έχουν γραφείο στο Άμστερνταμ, αλλά στη Χάγη, μαζί με τις διπλωματικές τους αποστολές.
Πώς δικαιολογείτε, λοιπόν, όλες αυτές τις επιλογές; Έχετε κάνει μελέτη ή κινείστε με βάση τις λίστες αφίξεων; Μα, το κλειδί είναι τα έσοδα. Θέλετε παράδειγμα; Τα έσοδα από ένα Βέλγο τουρίστα στην ελληνική οικονομία είναι πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο και ισοδυναμούν με έσοδα σχεδόν από τρεις Άγγλους. Τα γραφεία ΕΟΤ θα έπρεπε να έχουν διαφορετική προσέγγιση σε κάθε αγορά για την προβολή της χώρας. Τα απόλυτα αριθμητικά και στατιστικά στοιχεία, χωρίς τη σωστή ανάλυση της αγοράς, δίνουν παραπλανητικές πληροφορίες στο στρατηγικό τουριστικό σχεδιασμό, χωρίς να υπολογίζονται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τουριστών για τις οικονομικές και καταναλωτικές δυνατότητες κάθε αγοράς. Σας υποβάλλω, λοιπόν, μία πρόταση, κυρία Υπουργέ, να προχωρήσετε στην αλλαγή της έδρας BE.NE.LUX. στο Βέλγιο. Μιλάμε για μία αγορά εννιακοσίων χιλιάδων τουριστών, ιδιαίτερα ευκατάστατων, που επαναλαμβάνουν τις επισκέψεις τους στην Ελλάδα. Έχετε επιλέξει λάθος γραφείο.
Γενικώς, παρατηρούμε ότι με τον ΕΟΤ υπάρχει κάποια προκατάληψη. Δεν καλέσατε την Ομοσπονδία Υπαλλήλων στην Επιτροπή, του αφαιρείτε αρμοδιότητες σε μία παράλληλη διαδικασία των δήθεν μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση. Επιχειρείτε επίσης να του αφαιρέσετε και τις τεχνικές του υπηρεσίες, με κίνδυνο να μείνουν ένα σωρό τρέχοντα τουριστικά έργα στον αέρα. Νιώθουμε έκπληξη με το γεγονός ότι έναν οργανισμό που έστησε το ελληνικό τουριστικό θαύμα και συντήρησε τον τουρισμό μας επί σαράντα πέντε χρόνια, τον αντιμετωπίζετε ως ένα ξοφλημένο γραμμάτιο.

Στα άρθρα 17 μέχρι 20, καταργείτε τον ΟΤΕΚ και εντάσσετε την τουριστική εκπαίδευση σε διεύθυνση του Υπουργείου. Εμείς σας προτείνουμε να βαδίσετε ταχύτατα προς την αναβάθμιση και ανωτατοποίηση της, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, γιατί το εκπαιδευτικό κομμάτι είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το εργασιακό και την απασχόληση.
Δημιουργείτε, επίσης, το Παρατηρητήριο Τουρισμού, αδειοδοτείτε τις ιαματικές πηγές και αν δεν τις περάσετε στο ΤΑΙΠΕΔ για να ιδιωτικοποιηθούν κι αυτές, ελπίζουμε να γίνει μία ορθολογική διαχείριση με μακροχρόνια διαφύλαξη του φυσικού πόρου και πρόσβαση στις διάφορες κοινωνικές ομάδες.
Στα επόμενα άρθρα παρατηρούμε απουσία του Τουριστικού Επιμελητηρίου, η δημιουργία του οποίου είναι αναγκαία. Δεν αρκεί μόνο το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο.
Στο άρθρο 28 –όπως είπαμε- δίνετε υπερεξουσία στο Υπουργείο και στον Υπουργό, όταν ξέρουμε πολύ καλά ότι νομοθετούμε 95% με τις υπάρχουσες ανάγκες και ο Υπουργός είναι εκεί για να δίνει λύσεις εκεί που δεν υπάρχουν.
Στα άρθρα 31-33, δίνετε δικαίωμα να ενοικιάζουν από ταξιδιωτικά γραφεία και γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων ΙΧ με οδηγό μέχρι εννέα άτομα, αλλά υπάρχει ο περιορισμός των δώδεκα ωρών κατ’ ελάχιστο. Γιατί να μην μπορεί μία παρέα από πέντε-έξι άτομα να νοικιάσει ένα βαν με οδηγό, όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο, να κάνει μία περιοδεία, ένα τουρ στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη ή οπουδήποτε αλλού θέλει; Τα ταξιδιωτικά γραφεία το ζητάνε επίμονα.
Στο άρθρο 34 στερείτε τα έσοδα από την ΚΕΔΕ. Ενώ με το ν. 3342/2005 ήταν 2% από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων, τώρα επιστρέφετε σε παλαιότερο νόμο μειώνοντας στο 0,5% τα έσοδά τους.
Και κλείνω, λέγοντας ότι με το άρθρο 42 στέλνετε τα πάντα -λιμάνια, μαρίνες, ιαματικά λουτρά και άλλα- στο ΤΑΙΠΕΔ προς ιδιωτικοποίηση. Μιλάμε, δηλαδή, για άνευ όρων και ορίων ξεπούλημα και στις τουριστικές υποδομές μας, ενώ υπάρχουν βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Σας παραπέμπω σε ερώτηση που έχω υποβάλλει για τα Λουτρά Αιδηψού, για τα οποία ενδιαφέρεται ο τοπικός Δήμος να τα πάρει και να τα εκμεταλλευτεί, ο οποίος έχει υποβάλλει και σχετική μελέτη. Υπάρχουν αναρίθμητες τέτοιες περιπτώσεις, αλλά εσείς κάνετε πράξη το μνημονιακό σχέδιο εκποίησης σε ιδιώτες κάθε κομματιού της δημόσιας περιουσίας.
Εδώ θέλω να σας πω ότι δεν έχετε κάνει ουσιαστική διαβούλευση ούτε με τα κόμματα, ούτε με τους φορείς. Θα καταθέσω για τα Πρακτικά τις θέσεις της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Δωματίων, οι οποίοι λένε ότι δεν λάβατε καθόλου υπόψη τίποτα από όλα αυτά τα οποία ήρθαν, συζήτησαν, ζήτησαν (σημείωση: (σημείωση: γίνεται κατάθεση επιστολής της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Δωματίων για το αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής). Νομοθετήσατε, λοιπόν, πρόχειρα και αποσπασματικά, χωρίς σχέδιο και χωρίς να δίνετε ουσιαστικές λύσεις, αλλά και προοπτική, στα προβλήματα.
Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες διαφωνούμε με την κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Είμαστε αντίθετοι.
Όσον αφορά τις τροπολογίες που έχουν έρθει, θα τοποθετηθεί ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος, εφόσον ο Υπουργός μας πει ποιες κάνει δεκτές και ποιες όχι»