Ομιλία στην συζητηση γιια το ΣΝ του Υπουργείου Παιδείας για την ιδρυση του Συμβουλίου Εθνικής πολιτικής για την Παιδεία (3/9/2014)

100

3 Σεπτεμβρίου 2014

Κε Υπουργέ
τα προβλήματα που έχει το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι ούτε λίγα ούτε απλά και φυσικά μέσα στις μνημονιακές δεσμεύσεις και την εποπτεία των δανειστών για τα επόμενα 50 χρόνια, όποιες μικροπαρεμβάσεις προσπαθείτε να κάνετε είναι «παυσίπονα» σε μια ανίατη νόσο.
Πώς θα βελτιωθεί η εκπαίδευση όταν δεν μπορείτε να διορίσετε εκπαιδευτικούς, ή πως θα αναπτυχθεί η έρευνα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όταν δεν υπάρχει χρηματοδότηση ούτε για την πρόσβαση σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες όπως μας καταγγέλλει η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών.
Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες θεωρούμε  ότι η Παιδεία πρέπει να είναι Δημόσιο αγαθό και να παρέχεται δωρεάν και ελεύθερα σε όλους τους πολίτες.
Η Παιδεία πρέπει να έχει ως αποστολή να δημιουργεί ελεύθερους ανθρώπους καλλιεργώντας τη δημιουργικότητα και την ικανότητα για ανεξάρτητη και κριτική σκέψη.
Και βέβαια η Παιδεία που σχεδιάζει να παρέχει στους πολίτες του ένα Κράτος, προδιαγράφει το ίδιο του το μέλλον !
Ακριβώς για αυτό θα πρέπει στη χάραξη της Εθνικής Πολιτικής για την Παιδεία να συμμετέχουν και οι τρείς συνιστώσες που την αφορούν:
– Κράτος (δηλ. το Υπουργείο)
– Εκπαιδευτικοί (ως παιδαγωγοί βέβαια κι όχι ως συνδικαλιστές )
– και κοινωνία (γονείς και μαθητές).
Γιατί, πως θα προσφέρει θετικά ένα Εθνικό Συμβούλιο που θα αποτελείται μόνο από πρώην Υπουργούς, όταν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, παρουσίαζαν αντίθετες πολιτικές επιλογές και άλλαζαν βασικά εκπαιδευτικά νομοθετήματα των προηγούμενων?

Ο ρόλος ενός τέτοιου Συμβουλίου δεν θα πρέπει να είναι «διακοσμητικός».
Θα πρέπει για παράδειγμα, να θέσει τους στόχους για πολύ σημαντικά κατά τη γνώμη μου ζητήματα, όπως ο σχολικός αθλητισμός σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, η ανάπτυξη δεξιοτήτων των παιδιών και ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός, η ανάπτυξη του ενδιαφέροντος για τις καλές τέχνες, η καλλιέργεια σκέψης με “κανόνες οικονομίας” κλπ.
Πρέπει να διευκολύνει την διέξοδο στην ιδεολογική αντιπαράθεση για το τι είδους παιδεία θέλουμε: μια παιδεία «ανταγωνιστική» ή μια παιδεία «ανθρωπιστική»?  Θέλουμε να μορφώνουμε ανθρώπους που από τη μικρή ηλικία θα ετοιμάζονται για τις παραγωγικές διαδικασίες, ή ανθρώπους με πνεύμα αλληλεγγύης και αλτρουισμού ?
Θέλουμε τα παιδιά μας να αποξενωθούν από τα ήθη που η εθνική μας ιστορία διδάσκει, από τη θρησκεία μας και τις παραδόσεις μας? Να τα μορφώνουμε στις κατευθύνσεις μιας «παγκόσμιας» εκπαιδευτικής πολιτικής που χρειάζεται μόνο καταρτισμένους εργάτες για την αγορά εργασίας και δεν θέλει εθνικά σύνορα και εθνικές συνειδήσεις?
Να σας υπενθυμίσω εδώ για τις ιστορικές και θρησκευτικές αναφορές των βιβλίων του Δημοτικού και του Γυμνασίου όπου διαπιστώνεται διαστρέβλωση και απαξίωση σε θέματα εθνικής σημασίας, παραδόσεων και Ορθοδοξίας? Όπου παρομοιάζουμε τον Μέγα Αλέξανδρο, με τον Καραγκιόζη και την Κοκινοσκουφίτσα ή να λέμε ότι το προσκύνημα του Επιταφίου, που περνάμε από κάτω, είναι όπως το παιχνίδι περνά – περνά η μέλισσα. ? (σχετική αναλυτική ερώτηση σας έχει θέσει και ο βουλευτής Ν.Δ κος Θ. Καράογλου από την απάντηση της οποίας δεν έμεινα ευχαριστημένη).
Αυτά τα βιβλία που προτάθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, είναι δείγματα της Εθνικής Πολιτικής για την Παιδεία μας έτσι όπως επιθυμεί το Υπουργείο ?
Είμαστε γενικά θετικοί στη δημιουργία του Συμβουλίου Εθνικής Πολιτικής για την Παιδεία (δηλαδή στα άρθρα 1-3 περί ΣΕΠΟΠ) αλλά, θα θέλαμε σε αυτό να βρεθεί  τρόπος ώστε να συμμετέχουν και εκπρόσωποι από την εκπαιδευτική κοινότητα κι από την κοινωνία.
Το άρθρο 4 και 5 για τη μοριοδότηση των μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών αντίστοιχα, μας βρίσκει σύμφωνους αφού θα είναι ένα σημαντικό κίνητρο για την κάλυψη των κενών στις απομακρυσμένες περιοχές.  Βέβαια θα πρέπει να διασφαλίζεται αυστηρά η εφαρμογή της χρονικής περιόδου με εξαιρέσεις μόνο «σοβαρούς λόγους υγείας» ώστε, από αυτό να ωφεληθούν μεν οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί δίκαια και ισότιμα, αλλά κυρίως να εξασφαλιστεί το εκπαιδευτικό έργο στις προβληματικές περιοχές.Επίσης εδώ θα πρέπει το Υπουργείο να εξετάσει και να διορθώσει την κατηγοριοποίηση των απομακρυσμένων περιοχών, γιατί σύμφωνα με διαμαρτυρίες εκπαιδευτικών, υπάρχουν σχολεία στη περιφέρεια με διαφορετική μοριοδότηση, παρόλο που είναι σε πολύ κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους (πχ Ευρυτανία) κι έτσι υπάρχει  ανισομερές ενδιαφέρον γι αυτά.

Η ανάγκη διορισμών για την κάλυψη των κενών έχει αναφερθεί κι από εσάς κε Υπουργέ αρκετές φορές τον τελευταίο καιρό.
Θα πρέπει να σας υπενθυμίσω εδώ το θέμα με τους εκπαιδευτικούς ΑΜΕΑ που ζητούν μια καλύτερη ποσόστωση στους διορισμούς, καθώς και τους πολύτεκνους που ζητούν την κατά προτεραιότητα επιλογή τους για την πλήρωση θέσεων (μονίμων κι αναπληρωτών) . Συνολικά θα πρέπει να δείτε το θέμα αυτό με κοινωνική ευαισθησία, αφού οι πολύτεκνες οικογένειες συντελούν στην άμβλυνση του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος της χώρας μας και θα πρέπει το Κράτος με κάθε τρόπο να τις στηρίζει (ειδικά όταν αυτό δεν κοστίζει) .

Στο άρθρο 6 αλλάζετε τις διαδικασίες ανάθεσης μαθημάτων σε Ιεροδιδασκάλους Ισλαμικής Θρησκείας για να καλύψετε κενά που παρατηρήθηκαν σε σχολεία της Μουσουλμανικής μειονότητας.
Γενικά στη Θράκη θα πρέπει η ελληνική πολιτεία να δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα αφού μέχρι τώρα η παρεχόμενη Παιδεία στην περιοχή είναι παιδεία δύο ταχυτήτων. Θα πρέπει και οι Μουσουλμάνοι της Θράκης να αντιμετωπίζονται ως Έλληνες πολίτες και να μην τους αφήνουμε να παίρνουν αλλόγλωσση (Τουρκική) εκπαίδευση. Είναι ένα πολύ σημαντικό εθνικό θέμα και πιστεύω στο άμεσο μέλλον να φέρετε κάποιο σχετικό ΣΝ για συζήτηση όπου θα παραθέσουμε αναλυτικά ιδέες, θέσεις και προτάσεις.
Στο άρθρο 7 συμφωνούμε απόλυτα για την καταργούμενη διάταξη και επιπλέον σας ζητούμε να βρείτε τρόπους χρηματοδότησης προς τα ΑΕΙ/ΤΕΙ αποκλειστικά για την κατασκευή και η συντήρηση υποδομών και εξοπλισμού που θα εξυπηρετούν φοιτητές με αναπηρία ή ειδικές ανάγκες.

Όσον αφορά την τροπολογία 1774/202 (29/8/2014) έχει βελτιωτικές ρυθμίσεις στα θέματα της τεχνικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ) , της αναγνώρισης τίτλων κλπ και θα την ψηφίσουμε ,   ενώ αντιθέτως την (εκπρόθεσμη) τροπολογία 1776/203 η οποία επαναφέρει το θέμα της εξίσωσης των τίτλων σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης διεθνών οργανισμών με τους τίτλους σπουδών των Ελληνικών ΑΕΙ θα την καταψηφίσουμε.

Σχετικά με την τροπολογία 1751/198 που φέρατε για τις διαγραφές των «αιώνιων φοιτητών», δεν λύνετε το πρόβλημα, παρά μόνο εξασφαλίζετε την «ευημερία» των αριθμών. Με τη διάταξη αυτή αφαιρείτε από κάποιους οριστικά το δικαίωμα σπουδών σε ένα ΑΕΙ , δικαίωμα σπουδών που με πολύ κόπο και κόστος οι περισσότεροι απόκτησαν, σπουδές που βέβαια μπορεί να μην τους εξασφαλίζουν επαγγελματικά αλλά σίγουρα τους βελτιώνουν ως πολίτες αυτής της χώρας.

Θα πρέπει όμως να σκεφτείτε ότι μπορεί να υπάρχουν και ειδικοί λόγοι που κάποιοι σταμάτησαν να φοιτούν ή να φοιτούν κανονικά.
Για παράδειγμα η κατηγορία των ΑΜΕΑ ή των ανθρώπων εκείνων που απέκτησαν ένα μακροχρόνιο πρόβλημα υγείας (μετά από ασθένεια ή ατύχημα). Επίσης κάποιοι που λόγω της οικονομικής κρίσης των 5 τελευταίων ετών σπρώχθηκαν σε βιοποριστικές επιλογές αντί των σπουδών, στο Ίδρυμα  που εισήχθησαν μέσω Πανελληνίων Εξετάσεων με κόπο και στερήσεις.
Την τροπολογία αυτή που φέρατε, την καταψηφίζουμε για τους λόγους που αναλυτικά αιτιολογούνται στην τροπολογία-προσθήκη που σας κατέθεσε η Βουλευτής μας κα Στ. Ξουλίδου, υπεύθυνη Τομεάρχης Παιδείας των Ανεξάρτητων Ελλήνων την οποία αναμένουμε να αποδεχτείτε.